شماره کارخانه سفال قزوین

کارخانه سفال قزوین

بیشترین تعداد کارخانه سفال قزوین واحدهای مستقر کشور در 3 استان خراسان رضوی، اصفهان و قزوین قرار دارند

آجر سفالی یا بلوک سفالی یکی از مصالح پرکاربرد ساختمان است که استفاده زیادی در ساخت‌وساز در سراسر کشور دارد و می‌توان گفت تمام یا بخشی از ساختمان‌ها توسط آجر سفال ساخته می‌شوند.

کارخانه سفال قزوین

تولید اجر سفالی راهی است برای ورود به دنیای بزرگ صنعت ساخت ساز که سهم بسیار بالایی از این صنعت را به خود اختصاص داده است.

همچنین به دلایل ساختار زمین‌شناسی کشورهای همسایه و عدم امکان تأمین مواد اولیه توسط آن‌ها، امکان صادرات آجر سفال به کشورهای همسایه وجود دارد. با بررسی تعداد پروانه‌های ساختمانی صادره از طریق شهرداری‌ها در بخش‌های مسکونی، تجاری، آموزشی، بهداشتی و صنعتی می‌توان واحدهایی با ظرفیت حداقل 6000 تن تولید آجرهای سفالی را در استان‌های مختلف جهت تأمین تقاضای آتی به میزان 20 میلیارد تا افق 1402 را در دستور کار قراردادیم.

کارخانه سفال قزوین

آجر سفالی چیست؟

خاک رسی و خاک سفال مواد خام اولیه مورداستفاده در ساخت آجر است، که در اصلاح عام به‌طورکلی به این نوع آجر، آجر سفال می‌گویند. آجر سفالی بخشی از مصالح ساختمان می‌باشد که بیش از دیرباز افراد برای دیوارچینی و دیوارکشی ساختمان‌ها و منازل خود از آن استفاده می‌کردند.

این گروه از مصالح که اولین تولید صنعتی و انبوه مصالح ساختمانی به‌دست بشر به شمار می‌آیند بر اساس نوع مواد اولیه، روند تولید و محل مصرف به انواع متنوعی تقسیم می‌شوند. آجر سفال‌های رسی که اولین و فراوان‌ترین آنها هستند قدمت چند هزار ساله دارند.

 

آجر سفالی چطور تولید می‌شود؟

ساخت این فراورده رسی هنوز هم به مقدار زیاد مطابق روش‌های سنتی انجام می‌شود. البته درنتیجه پیشرفت‌های تکنولوژی در صد سال اخیر دستگاه‌های مدرنی باکار آیی بسیار بالا ساخته‌شده است که علاوه برافزایش تولید, محصول از کیفیت بالاتری برخوردار می‌باشد جریان تهیه آجر سفال پنج مرحله عمده دارد که به شرح زیر طی می‌کند:

  • تهیه و آماده نمودن ماده اولیه
  •  تهیه گل
  •  تهیه خشت
  •  خشک‌کردن خشت
  •  پختن آجر سفال

کارخانه سفال قزوین

آجر سفال با سه روش متفاوت ساخته می‌شود، که این سه روش عبارت‌اند از :

  1.  آجر قالبی کارمندترین و کم‌هزینه‌ترین روش می‌باشد، بنابراین آجر قالبی ازنظر خرید آجر سفال کمترین هزینه را در بر خواهد داشت .
  2. آجرهای دست‌ساز سفالی توسط اشخاص انجام می‌شود با این صورت که گل سفال در قالب‌های ریخته و بعد خشک می‌شوند و ویژگی‌های دیگر آجر می‌توان با استفاده از روش‌های مختلفی ایجاد شود.
  3. آجر سفال صنعتی از لحاظ رنگ شبیه آجر سفال دستی می باشد با این تفاوت که ویژگی های ظاهری در طرح نمایان است. تولید کنندگان از مواد دیگری برای ساخت آجر استفاده می کنند ولی ماده اصلی آجر واقعی خاک رس می باشد

کارخانه سفال قزوین

مزایا و معایب این شغل

مزایا

  • تقاضا زیاد به علت سبکی و مزیت‌های این آجرها
  • غل دائمی و آینده دار است
  • جر هیچ‌گاه از چرخه تولید حذف نمی‌شود

معایب

  • به سرمایه اولیه بالایی نیاز دارد
  • وابسته به صنعت ساخت‌وساز کشور است
  • به تعداد نیرو کار بالایی نیاز دارد

کارخانه سفال قزوین

چند نکته کارآمد راجع به آجر سفال

ابعاد آجر سفال 15 در حالت استاندارد 20 در 20 در 15 می‌باشد. اما در بازار بیشتر در اندازه حدود 18 در 18 در 13 تولید می‌شود و تقاضای بازار هم بیشتر همین اندازه است.

بنابراین قبل از خرید برای محاسبه تعداد موردنیاز حتماً سایز دقیق را از فروشنده سؤال کنید تا دچار مشکل نشوید.

ابعاد آجر سفال 10 در حالت استاندارد 20 در 20 در 10 می‌باشد. اما در بازار بیشتر در اندازه حدود 18 در 18 در 8 تولید می‌شود و تقاضای بازار هم بیشتر همین اندازه است.

چون هم در بحث سبک‌سازی دارای وزن کمتری است و هم با قیمت‌های مناسب‌تری یافت می‌شود