کارخانه آجر سفالی قزوین درجه یک

کارخانه آجر سفالی قزوین

زمان دقیق ساخت کارخانه آجر سفالی قزوین در دسترس نیست به دلیل این که از دیرباز آجرها در ساختمان سازی عضو جدا نشدنی بودند و هنوز هم همین طور اند. اما تصوارتی که درباره نحوه ساخت آجر وجود دارد این است که در زمان انسان های نخستین با قرار دادن گل رس در کنار دیگ غذا، شاهد سخت شدن آن بودند و متوجه شدند با پخته شدن خاک رس، بسیار مقاوم و سفت می شود، حتی به سختی سنگ های طبیعی.

برای همین تصمیم گرفتند با حرارت دادن به خاک رس آجرهای ابتدایی را تولید و برای ساخت خانه ها از آن استفاده کنند. همان طور که می بینید حتی تا به امروز هم این آجرها کارآیی داشته و از آن در ساختمان سازی استفاده های فراوان می کنند.

کارخانه آجر سفالی قزوین

کارخانه آجر سفالی قزوین

اگر بخواهیم به کاربردهای آجر در ایران اشاره کنید، با مرور تاریخ به مواردی مانند آتشکده ها و ساختمان های مسکونی در ایران باستان خواهیم رسید. این شواهد تاریخی نشان می هد که ایران در ابتدا هم از آجر استفاده های فراوانی داشته و به مزیت های آجر پی برده است. در اکثر دوره های ایران باستان نماهایی بنا شده از آجر وجود دارد و حتی بعضی از مکان ها و مقبره های مهم را هم از آجر می ساختند.

اگر بخواهیم درباره کاربردهای آجر در زمان های جدید هم بحث کنید باید بگویم آجرها در خود ساختمان سازی دیگر استفاده نمی شوند و با پیشرفت علم و ساخت اسکلت های فلزی یا بتنی، آجرها منسوخ شده و جوابگو نیازهای جدید نمی باشند. اما لازم است بگویم آجرها در خود ساختمان دیگر کارآیی ندارند بلکه در ساخت دیوارها و همچنین نماها بسیار کاربردی بوده و طرفداران زیادی دارد.

حتی خیلی ها آجر را به صورت تزئین برای نماها در نظر گرفته و با رنگ ها و طرح های مختلف، هر سلیقه ای را راضی می کنند.

کارخانه آجر سفالی قزوین

آجرهای سفالی

اگر درباره آجرهای سفالی کنجکاو شده باشید باید بگویم آجرهای سفالی در واقع همان سنگ ها هستند که توسط انسان ساخته شده و به اندازه سنگ های طبیعی سخت می باشند. آجرهای سفالی مصالحی می باشند، که به علت قدمت بالایی که دارند از دیرباز تا به امروز دارای رکود بیش ترین تولید بوده و هیچ نوع مصالحی ساخته نشده است که بیش تر از آجرهای سوفالی تولید شده باشد. تولید بالا به این معنی است که درخواست آجر برای ساخت و ساز بالا بوده و بسیار پرطرفدار است.

کارخانه آجر سفالی قزوین

با پیشرفت علم انواع مختلفی از آجرها ساخته شده است که هر یک دارای قابلیت خاصی بوده و برای یک امر خاص کارآیی دارند. اما نکته مهم این است که تمامی انواع آجرها از خاک رس ساخته شده و ممکن است مواد افزودنی آن متفاوت باشد والا در ماهیت اصلی همگی یکسان می باشند. امروزه شاهد ساخت  انواع مختلفی از آجر هستیم، بعضی از آجرها دارای سوراخ های گرد بوده و بعضی دارای سوراخ های مستطیلی هستند. انواع دیگر آجرها دارای تعداد سوراخ های بین 3 تا 10 عدد می باشند، این سوراخ ها توانایی دارند ملات را در خود جای داده و به محکم شدن آن بنا کمک زیادی می کنند.