کارخانه سفال گیتی اصفهان

آجرسفال

کارخانه سفال گیتی اصفهان گروهی از مصالح هستند كه به صورت صنعتی تولید و جایگزین سنگ شده اند و درحقیقت سنگی ساخته دست بشر هستند، سنگی دگرگون كه از تغییر وضعیت خشت پدید میآید. این گروه از مصالح كه اولین تولید صنعتی و انبوه مصالح ساختمانی به دست بشر به شمار می‌آیند براساس نوع مواداولیه، روند تولید و محل مصرف به انواع متنوعی تقسیم می شوند. آجر سفالهای رسی كه اولین و فراوان ترین آنها هستند قدمت چندهزار ساله دارند.

آجرسفال سقفی

با پیشرفت تكنولوژی و علم شیمی انواع بی شماری از آجرها با كیفیت های مختلف، ابعاد و شكل ظاهری متنوع راهی بازار مصرف شده اند.نوع رسي آن از پختن خشت (گل شكل داده شده) و نوع ماسه آهكي آن از عمل آوردن خشت ماسه آهكي (كه از فشردن مخلوط همگن ماسه سيليسي و آهك در قالب ساخته مي‌شود) با بخار تحت فشار زياد به دست مي‌آيد، آجر سفالهاي بتني همانند بلوكهاي سيماني تهيه مي‌شوند. آجر سفال رسي عمدتاً از سيليكاتهاي آلومينيوم بوده و آجر سفال ماسه آهكي از سنگدانه‌هاي ريز سيليسي تشكيل شده است كه توسط خميري از جنس سيليكات كلسيم به همديگر چسبيده‌اند.

کارخانه سفال گیتی اصفهان

سفال گیتی اصفهان

اين آجر سفال معمولاً به رنگ خاكستري است ولي مي‌توان با افزودن رنگ مناسب آن را به رنگهاي ديگر نيز توليد نمود. آجر سفال به اشكال مكعب مستطيل توپر، سوراخدار، توخالي (آجرمجوف تيغه‌اي و سقفي) و قطعات نازك توليد مي‌شود. از آجر سفال در ساختن ديوارهاي باربر، تيغه‌هاي جدا كننده، سقفهاي تيرچه بلوك، طاق ضربي بين تيرآهنها و نماي خارجي و داخلي ساختمانها بهره‌گيري مي‌شود.

اجزا بلوک سقفی سفالی

اجزای اصلی به کا رفته در سقف های تیرچه و بلوک کارخانه سفال گیتی اصفهان  ،دانستنیهای بلوک سقفی سفالی و سقفهای تیرچه و بلوک
اجزای اصلی به کا رفته در سقف های تیرچه و بلوک  ، به شرح زیر میباشند :
•    بلوک سقفی
•    تیرچه
•    میلگرد منفی و افت و میلگرد حرارتی
•    بتن پوششی ( درجا )

کارخانه سفال گیتی اصفهان

بلوک سقفی سفالی کارخانه سفال گیتی اصفهان

که نقش هریک از این اجزا در مراحل دو گانه باربری ، یعنی مرحله حمل و نقل تیرچه و اجرای سقف و مرحله بهره برداری را در ادامه مطلب به ترتیب شرح خواهیم داد , ولی قبل از آشنایی با اجزا سقف بهتر است بدانیم که سقف اجرا شده با تیرچه و بلوک از انواع سقف های با پشت بند ( تیرک دار ) بتنی است که تحمل فشار به بتن بالایی با ضخامت حداقل پنج سانتیمتر واگذار می گردد و کشش توسط میلگردهای کششی تیرچه ( میلگردهای تحتانی تیرچه ) تحمل می شود. بتن بالایی همچنین ، همانند یک دال نازک با دهانه ای برابر فاصله دو تیرچه ، خمش موضعی را در محل بین دو تیرچه تحمل می کند.

کارخانه سفال گیتی اصفهان

سفال سقفی گیتی اصفهان

در این نوع سقف کارخانه سفال گیتی اصفهان ، تیرچه ها به فاصله حداکثر 70cm ( محور تا محور ) کنار هم و در امتداد دهانه کوتاهتر سقف قرار می گیرند و با بتن پوششی که در محل ریخته می شود و ضخامت آن حداقل پنج سانتیمتر است ، تیرهای T شکل چسبیده و مجاور هم را تشکیل می دهند. برای پرکردن فاصله تیرچه ها ، از عناصر گوناگون ، مانند آجرهای توخالی ، بلوکهای بتنی و حتی پلاستیک و چیزهای دیگر استفاده می شود. این عناصر پرکننده در سقف تحمل نیرو نمی کنند.