بهترین کارخانه آجر سفال قزوین

نحوه ی تولید آجر سفالی کارخانه آجر سفال قزوین

 مرحله اول – استخراج  خاک رس و مواد خام

کارخانه آجر سفال قزوین قبل از هر چیز ابتدا کیفیت خاک مورد بررسی قرار گرفته و در صورت داشتن کیفیت مناسب مواد اولیه استخراج می شود.

مرحله دوم – آماده سازی خاک رس:

یکی از مراحل آماده سازی خاک رس نگهداری خاک در فضای محوطه کارخانه به مدت شش ماه و سپس ترکیب خاکها با همدیگر می باشد.

دلیل نگهداری خاک در فضای کارخانه یا به اسطلاح دپوی خاک ؛ کاهش نوعی از خواص فیزیکی خاک می باشد که در موقع پخت باعث حرکتهای غیر قابل کنترل در پروسه تولید مییشود و کیفیت محصول تولیدی را تحت تاثیر قرار میدهد.

ترکیب خاکها در دپوی کارخانه قبل از مصرف دو دلیل دارد اول همان موضوع عوامل فیزیکی خاک و دوم یکدست شدن خاکهای که در فواصل متفاوت و از مکانهای و سطوح متفاوت برداشت شده و  در دپو انباشته شده است.

سپس قبل از مصرف؛ کلوخ و سنگ ها از خاک جدا گردیده و در آسیاب خورد شده و در مکان مخصوص خود نگهداری می گردد.

کارخانه آجر سفال قزوین

مرحله سوم – تولید قالب آجر سفال:

با توجه به دو روش کلی تولید آجر , این مرحله به دو روش انجام می شود

روش اول – تولید آجر سفال به صورت خشک (پرسی)

در این حالت خاک مرطوب و میکرونیزه شده  داخل قالب فشرده می شود وبر اثر فشار پرس و رطوبت خاک آجر خام تولید میشود . درصد رطوبت در این حالت بسیار کم می باشد

روش دوم – تولید آجر سفال به صورت تر(سفالی)

روش دوم خاک در مراحل تولید  به صورت گل در آمده و خمیر گل به دستگاه قالب گیری منتقل میگردد و گل توسط فشار دستگاه به فرمهای متنوعی , فرم دهی میگردد. و بعد از آن با فشار  وارد دستگاه برش شده و به اندازه های مورد نیاز و معمول برش می خورد.

مرحله چهارم-خشک کردن

در روش تولید اول (تولید آجر سفال به صورت خشک (پرسی) ) بدلیل رطوبت کم نیاز چندانی به خشک کردن محصولات نیست و با نگهداشتن در فضای سرپوشیده تولید بعد از دو الی سه روز محصول آماده پخت نهایی میشود.

اما در روش تولید دوم (تولید آجر سفال به صورت تر(سفالی) ) محصولات پس از تولید وارد دستگاه خشک کن گردیده تا رطوبت آن را گرفته و رطوبت به حد نصاب رسیده و آماده قرار گرفتن در کوره شود. اگر خشت ها وارد خشک کن نشود بخاطر وجود رطوبت بیش از حد ؛ خشت ترک خورده و خراب می گردد.

کارخانه آجر سفال قزوین

مر حله آخر – گذاشتن در کوره و پختن خشت ها

در این مرحله ( چه به روش تولید خشک و چه به روش تولید تر) خشت ها در کوره گذاشته می شود و در مرحله اول حرارت ملایم داده میشود و سپس حرارت بتدریج بالا رفته تا خشت ها پخته شوند، سپس کوره را خاموش کرده و پس از سرد شدن ، آجرها آماده بوده و بارگیری شده و یا انبار میگردد .